پر بازدید ترین مطالب

آزمایش موفق پیشرانه‌ی جت روی سریعترین خودروی تاریخ


شرکت اس‌اس‌سی بلادهوند از تکمیل شدن تست اولیه سریع‌ترین خودروی زمینی مجهز به پیشرانه‌ی جت رولزرویس خبر داد.

همه ما رولزرویس را با خودروهای لوکس و ظاهر جذاب می‌شناسیم؛ اما این برند، علاوه بر ساختن خودروهای عالی، در زمینه‌ی پیشرانه‌های قدرتمند جت هم شهرت دارد و در حقیقت پیشینه‌ی این شرکت بزرگ ابتدا به ساخت پیشرانه‌ی هواپیما برمی‌گردد. در سال ۱۹۱۵ رولزرویس نخستین پیشرانه‌ی هواپیمای خود را تولید کرد. این پیشرانه‌ ایگل نام داشت و دوازده سیلندر بود. پس از این، رولزرویس پیشرانه‌ ۶ سیلندر هاوک، پیشرانه‌‌ی فالکن ۱۹۰ اسب بخاری و اندکی پیش از پایان جنگ جهانی اول، پیشرانه‌‌ی بزرگ‌تر کُندر ۶۷۵ اسب بخاری را تولید کرد. تقریباً نیمی از پیشرانه‌های هواپیماهای متفقین در جنگ جهانی اول به‌وسیله‌ی شرکت رولزرویس ساخته می‌شد. تا اواخر ۱۹۲۰ ساخت پیشرانه‌های هوایی بیشتر کسب‌وکار رولزرویس را تشکیل می‌داد.

حالا رولزرویس با همکاری شرکت اس‌اس‌سی بلادهوند (SSC Bloodhound) برای ثبت رکورد سریع‌ترین خودروی زمینی تلاش می‌کند و تصاویر می‌گویند این‌ مسئله واقعی است. اس‌اس‌سی بلادهوند، خودرویی تولید کرده است که هدف نهایی آن، ثبت رکورد بیشترین سرعت زمینی است. این خودرو برای رسیدن به سرعت بیش از ۱۰۰۰ مایل بر ساعت (۱۶۱۰ کیلومتر بر ساعت) تحت آزمایش اولیه قرار گرفته است.

پیش از این شرکت بلادهوند مدتی تمایل به شروع این پروژه نداشت و این پروژه مدت‌ها به حال خود رها شده بود؛ تیم بلادهوند پیشرانه‌ی جت رولزرویس EJ200 را روشن کرد و با رانندگی اندی گرین در کابین، آن را دوباره راه‌اندازی کرد. برای افزایش قدرت پیشرانه، این تیم از فرآیند بازگرداندن دوباره‌ی دودهای داغ به سیلندر برای اشتعال اضافه سوخت استفاده کرد. پس از آن داده‌های حسگرهای خودرو تأیید کرد که این پیشرانه‌ی جت، در طول فرآیند بازگرداندن مجدد گازهای خروجی، نیروی مورد انتظار برای شکستن رکورد سرعت زمینی را تولید می‌کند.

پیشرانه جت رولز رویس

استوارت ادموندسون، رئیس عملیات مهندسی تیم بلادهوند، می‌گوید:

تماشای یک پیشرانه‌ی جت EJ200 با حداکثر قدرت ممکن و فرایند پس‌سوز گازهای خروجی، یک تجربه‌ی فوق‌العاده است. شما نه‌تنها می‌توانید غرش و تکان‌های این پیشرانه را مشاهده کنید و صدای بسیار بلند آن را بشنوید، بلکه می‌توانید از لحاظ جسمی نیز قدرت پیشرانه را لمس کنید؛ چرا که پس از شروع به کار، بدن شما را می‌لرزاند. 

مقاله‌های مرتبط:

آزمون استاتیک با پیشرانه‌ی هواپیمای جنگنده‌ی تایفون یوروفایتر (Eurofighter Typhoon) کامل شد. از اینجا به بعد تیم شروع به آماده‌سازی پیشرانه برای آزمون دینامیک می‌کند؛ تیم بلادهوند چهارم آبان امسال آزمون ۲۰۰ مایل بر ساعت (۳۲۰ کیلومتر بر ساعت) را در نیوکوی اجرا می‌کند.

البته پس از رسیدن به این هدف، برنامه‌ی اصلی تیم بلادهوند، رفتن به آفریقای جنوبی و شکستن رکورد سرعت ۷۶۳ مایل بر ساعت (۱۲۳۰ کیلومتر بر ساعت) در هاکسکین پان و حتی ثبت رکوردی بیشتر از آن است. حدود ۲۳ روز دیگر تا آغاز آزمون دینامیک باقی مانده است و اگر دنبال مهندسی و ماجراجویی هستید، آماده باشید و این پروژه را از وب‌سایت شرکت بلادهوند پیگیری کنید.



لینک منبع

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

آخرین مطالب